L

Ønsker du å
motta nyhetsbrev fra oss?


Registrer din e-postadresse og klikk send, eller kontakt oss på post@seria.no eller telefon 21 69 00 00 

Meld deg på vårt nyhetsbrev:

  • Markedsføringspakker
w

Betaler mye for å bli synlig på Google: - Vi blir nedringt av kunder!

Kampen om å komme høyt opp på Googles resultatliste er beinhard. Søkemotoroptimalisering (SEO) har blitt big business og stadig flere bedrifter betaler mye penger for å bli mer synlige på nett. Blant dem, den nyoppstartede gründerbedriften Explore Salten AS, som har sitt hovedkontor i en husbåt som ligger til kai i småbåthavna i Bodø.

22.06.201809:22 RetroYmala

- Vi vet ikke helt hvor mye penger vi kommer til å bruke på dette, men at det blir sekssifret kan jeg i alle fall tenke meg, sier Johnny Johnsen, som er daglig leder, men understreker at han forventer gevinst langt over dette.


- Vi lanserte nettsiden vår i mai, og blir allerede nedringt av kunder, sier han.

Og får poenget sitt understreket da et pling i datamaskinen varsler om at et asiatisk par nettopp har booket en rib-tur.

Explore Salten er et AS der tre etablert reiselivsbedrifter har forent krefter, kunder og kompetanse. Arctic Rib Event, Bodø Maritime og Gone Fishing samlet seg under paraplyen Explore Salten i mars 2018.

- Vi har jobbet sammen lenge og kjøpt tjenester av hverandre. For å få det volumet vi alle var ute etter, og kunne nå større målgrupper enn vi hadde mulighet til hver for oss, fant vi ut at det ville være lurt å samle oss, forklarer Johnsen og makker Geir Sundt.

Ukjent farvann


Explore Salten AS har fått hjelp til søkemotoroptimalisering (SEO) av Seria AS. Det vil si at de kommer høyere opp i søkemotoren i Google enn de ellers ville gjort. Dette betyr igjen at de får flere besøk på hjemmesiden sin og med det øker sjansen for flere kunder og høyere inntjening.

Det er forretningsutvikler Tommy Børli i Seria som har oppgaven med å veilede Explore Salten og andre bedrifter i SEO.

- Bare Google har 300 regler man må forholde seg til når det gjelder søkeoptimalisering. Det er et ukjent farvann å manøvrere i for mange. Ved å bistå dem med dette, og i tillegg jobbe for å øke forståelsen for SEO hos dem internt, vil det åpne opp for en helt ny verden av kunder. Bare én måned etter at nettsiden til Explore Salten ble lansert, og arbeidet med søkeoptimalisering begynte, har de hatt skikkelig god effekt, sier han.

- Et eksempel er at det nye innholdet som er lagt ut på hjemmesiden har havnet på Googles første- og andresidesøk, mens man før måtte bla seg tilbake til side ti for å finne det, legger han til.

Suksessen måles blant annet ved hjelp av måleverktøyet Google Analytics. Men det er ikke bare treff på hjemmesiden som telles. Det er de som faktisk gjør noe der inne som er viktige. Og skal vi bruke booking-kalenderen til Explore Salten som referanse, er suksessen udiskutabel.

Synergier


Det er stor konkurranse om reiselivskundene. Nord-Norge kjemper mot de andre landsdelene, Nordland med Troms, Salten med Helgeland og Bodø med andre destinasjoner i regionen. Det er også flere aktører som konkurrerer om de samme kundene i Bodø by. For Explore Salten er Stella Polaris, som bare ligger et steinkast unna, den aller største.

Men for Johnsen og Sundt er det ikke bare konkurransemessige årsaker som gjør at de vil investere i søkeoptimalisering.

- Bodø som reiselivsdestinasjon har hengt litt etter når det gjelder å få fram hva vi har å tilby til turister, både nasjonalt, men kanskje aller mest internasjonalt. Det er ikke lenger nok å være tilstede på boligmesser rundt omkring. Turister leter etter sin neste opplevelse på nett og da er det viktig at de finner det de leter etter med få tastetrykk. Det være seg hotell, reiseliv eller opplevelser i området. Vi vet samtidig at hotellkapasiteten i byen nå dobles og hotellene er selvsagt opptatt av å ha noe å tilby gjestene sine. Med økt synlighet på nett, kan vi skape synergier for hele Bodø, mener de bestemt.

Sundt forteller at deres SEO-satsing har fått det til å røre seg blant andre aktører i byen.

- Vi ser en klar tendens til at bevisstheten rundt dette øker. Flere bedrifter i byen har hengt seg på. Og vi mener helt bestemt at summen av dette vil føre til en vekst i reiselivsdestinasjonen Bodø, sier han.

Makker Johnny Johnsen sier målet er å bli et nav for reiselivsaktørene i Bodø.

- Vi ser det målet, men vi vet ikke helt hvor veien dit går ennå, oppsummerer han.

Ny inntektskilde


Søkeoptimalisering (SEO) er blitt en ny inntektskilde for Seria. "Pilotkunden" var Explore Salten, som altså begynte innsatsen i mai. I dag har Seria mellom 20 og 30 bedrifter i SEO-porteføljen. Også andre Bodø-bedrifter opererer i samme marked, blant andre Riktig Spor og MP Design. Og på landsbasis er markedet enormt.

- Dette er det raskest voksende området innen våre tjenester, sier daglig leder Nils Misvær.

Seria har i så måte brukt seg selv som prøvekaniner for metoden for søkeoptimalisering de nå tilbyr kundene.

- Vi har ikke betalt noe for Google-annonsering, men langt all innsats i SEO-arbeidet internt. I de fleste sammenhenger hvor Seria ønsker å bli søkt opp, havner bedriften øverst i Google-søk, noe som dokumenterer effekten av denne innsatsen, hevder Misvær.

Som på sin side har investert i ny kompetanse innen dette området, for å møte det han mener er framtidens behov.

Blant annet gjennom å ansette Anne-Stine Gjervoldstad, som er kommunikasjonsdesigner hos Seria. Hun har satt opp hjemmesiden til Explore Salten, stått for den grafiske profilen og designet logoen.

- Jeg har samtidig kompetanse innen SEO, noe som gjør at jeg kan jobbe mer effektivt, sier hun og legger til:

- Ny og oppgradert hjemmeside har liten betydning dersom den ikke synes på nett. Derfor er det viktig med søkeoptimalisering av innholdet, slik at Google også vil lede trafikk inn til hjemmesiden.


Les hele artikkelen på: an.no

Tror på synergieffekt: At enkeltbedrifter i Bodø blir mer synlig på nett, vil gjøre at det drypper på andre aktører også, mener daglig leder i Explore Salten, Johnny Johnsen og makker Geir Sundt. Tommy Børli, forretningsutvikler i Seria og kommunikasjonsdesgner Anne-Stine Gjervoldstad hjelper dem med dette. Foto: Siri Gulliksen
Overbevist: Geir Sundt og Johnny Johnsen i Explore Salten AS er overbevist om at vil lønne seg å investere i søkemotoroptimalisering. Her på husbåten i småbåthavna i Bodø, som også fungerer som kontorlokale. Foto: Siri Gulliksen
Sammen for økt synlighet: Daglig leder i Explore Salten, Johnny Johnsen, medeier Geir Sundt, Tommy Børli, forretningsutvikler i Seria og kommunikasjonsdesgner Anne-Stine Gjervoldstad. Foto: Siri Gulliksen
Sammen for økt synlighet: Daglig leder i Explore Salten, Johnny Johnsen, medeier Geir Sundt, Tommy Børli, forretningsutvikler i Seria og kommunikasjonsdesgner Anne-Stine Gjervoldstad. Foto: Siri Gulliksen