w

Markedsføring på nett? 27 tips – billig og best

Hvordan skal du markedsføre deg billigst og best på nett? Våre 27 beste tips!

Få tilbud nå
25.09.201911:36 Tommy Børli

Markedsføring for små bedrifter

La oss innse at de fleste norske bedrifter er små.

Markedsføring for små bedrifter er derfor det mest relevante utgangspunkt.

  • Ikke har vi masse folk og ressurser.
  • Ikke har vi ubegrenset med penger og finansiering.
  • Ikke har vi ledig tid hver dag.

Med andre ord vi må ha en markedsføring som er effektiv, lønnsom og enkel å drifte.

Og vi må vurdere om vi har tid til flere aktiviteter eller bare en av gangen.

Billig markedsføring – hvordan betaler du minst mulig?

Ordet billig markedsføring er egentlig latterlig!

Ordet ROI – return of investment er mye bedre. Det er nettopp hva du får igjen per krone (eller per time arbeid) som avgjør om markedsføringen er billig eller ikke.

Du betaler minst mulig ved å planlegge godt, kjøpe klokt og arbeide smart.

Planlegger du godt så vet du hva du IKKE skal gjøre, hva som kreves av deg for å få det til og hvordan du skal gjøre det.

Kjøper du klokt så kan du få veldig viktig hjelp på akkurat de ting du er mest usikker på. Da er sjansen din for suksess større.

Arbeider du smart så fokuserer du på å gjennomføre og følge planen. Du lar deg ikke distrahere eller bruke tid på ting som ikke bidrar.

Markedsføring i dag

Markedsføring i dag er ikke så forskjellig fra markedsføring for 20 år siden som du skulle tro.

  • For å markedsføre deg i dag har du mange flere muligheter enn tidligere.
  • Markedsføring i dag kan ofte kreve mer kompetanse en før.
  • Markedsføring i dag er ofte digitalisert og foregår på sosiale media, TV og i søkemotorer.

Wikipedia har en god artikkel om markedsføring på nett som vi i Seria vil dele: Link til artikkel om markedsføring på nett.

27 tips for markedsføring på nett

  1. Veien til gode resultater blir alltid kortest hvis du har et godt produkt som markedet ønsker til en konkurransedyktig pris..
  2. Gjør det lett å få tak i det du markedsfører.
  3. Tenk oftere på hvordan du kan hjelpe kunden til å kjøpe.
  4. Velg den enkleste kanal for markedsføring først. Dette er typisk facebook /google ads.
  5. For produkter som folk ikke er vant til å bruke så må du gi dem mye informasjon hvis det koster mer enn en 100 lapp.
  6. Overskriften betyr ofte mye. Skap gode overskrifter!
  7. Stol ikke på Google, Facebook eller andre. De ønsker å tjene penger husk på det.
  8. Gjør det enklere for deg selv. Skap effekt og økt inntekt så raskt som mulig! Så kan du investere og til og med kjøpe inn eksperter til å gjøre annen markedsføring.
  9. Ikke vær redd for å ta risiko. Ofte er det den beste måten å få kunnskap på.
  10. Sørg for å alltid ha KONTROLL. Økonomi, antall salg per krone, mulighet til å stanse ting som ikke virker.
  11. Vær tydelig, direkte og tøff.
  12. Vær gjerrig med tiden din også ikke bare pengene. Du kan like godt kjøpe en tjeneste enn å bruke for mye tid på å gjøre det selv hvis du har andre og bedre ting å bruke tiden din på.
  13. Spør oss eksperter før du setter i gang med ting. Du hakker ikke løs på rør inne i huset ditt fordi du skjønner at det kan gå galt..
  14. Svi ikke av for mye tid på konkurrenter. Fokuser heller på deg selv.
  15. Opprett gratis oppføringer i alle sosiale kanaler som Google min bedrift, Facebook osv.
  16. Finn ditt smertepunkt. Hva er du villig til å betale for å få en ny kunde? Vi kaller det for GSP – grense per salg.
  17. Vær knallhard med ROI – return of investment. Bruker du 1000 kroner og din GSP er 500 kroner så skal du jo ha 2 nye salg før du er happy..
  18. Unngå tidstyver og møkkatjenester. Følg planen din. Det er mange som vil selge deg tull og tøys.
  19. Jobb litt systematisk. Hvis markedsføringen gir deg litt resultater men ikke bar nok, så kan det være nok å først skifte ut produktbildet, overskriften, bud på søkeord eller noe annet trivielt.
  20. Stopp ikke for tidlig. La markedsføringen virke en tid før du konkluderer.
  21. Test gjerne ut for å finne det som virker best. FØR du bruker store penger.
  22. Vurder inbound marketing. Det er vår hovedmarkedsføring på nett og fungerer utmerket for oss.
  23. Har du ikke cash så tenk utradisjonelt. Kan du tilby provisjon per salg? Affiliate? La noen andre selge for deg?
  24. Start ikke opp nettbutikk uten å være godt forberedt. Altfor mange nettbutikker er en fiasko.
  25. Sørg for å ha nok kapasitet/lager til å ta imot nye bestillinger/ordrer.
  26. Bli god til en ting av gangen. Dette kan være svært lurt. For eksempel bli god til markedsføring på Facebook først. Deretter ser du på en annen kanal.
  27. Planlegg – planlegg – planlegg. Få ting på skinner og spar mye frustrasjon og penger. Ingenting er dyrere en dårlig planlagt markedsføring og uteblivende effekt.

Beste markedsføring?

Den beste markedsføring i verden kjennetegnes ofte av:

  1. Et veldig godt og attraktivt tilbud
  2. Bruk av god kompetanse
  3. Fokus

Uten et godt produkt/tilbud, god kompetanse og fokus vil markedsføringen kreve mer og ofte gi dårligere resultater.

Beste markedsføring metode:

  • Inbound marketing langsiktig
  • Outbound marketing kortsiktig

Hvordan markedsføre nettbutikk?

Situasjonen din avgjør mye for hvordan du skal markedsføre din nettbutikk.

Vi har ofte en rekke spørsmål til deg før vi kan gi gode og fungerende råd:

  • Er du etablert men opplever sviktende salg?
  • Er det nok trafikk inn til nettbutikken?
  • Hvem er konkurrentene?
  • Hvordan er konkurranseevnen i forhold til konkurrentene dine?

Eksempel:

La oss si at du har betydelig trafikk av god kvalitet inn til nettbutikken din.

Men bare 0,3 % kjøper noe.

Da ville vi anbefalt deg å se nærmere på CRO –conversion rate optimalisation.

Det betyr at vi retter innsats mot å øke konverteringen av trafikken du allerede har.

CRO er ofte betydelig billigere og mer effektivt enn andre markedsføringsmetoder..

Lurer du på hvordan du skal markedsføre din nettbutikk?

Ring 21 69 00 00 så skal vi hjelpe deg også.

Hva er effektiv markedsføring?

Godt spørsmål!

Effektiv markedsføring kan være at du betaler 10 kroner og tjener 1000 kroner.

Eller at du bruker veldig liten tid på markedsføringen din men får mange salg.

Eller at du finner noe som nesten selger seg selv.

Selv måler vi ofte effektivitet i kroner.

Det vil si hva vi sitter igjen med (profitt).

Hvordan markedsføre deg i dag? Råd du bør få med deg!

Fokuser på å skape resultater så raskt som mulig!

Finn ut hvor mye du er villig til å bruke på din markedsføring:

  • Antall kroner
  • Antall timer du kan avse

Du må også finne svar eller få svar på:

  • Hva slags medium/kanal/metode er best for deg?
  • Har du materiell og det som skal til for å gjennomføre?
  • Hvem kan hjelpe deg med markedsføringen?

Når du kontakter oss som markedsføringsbyrå tenker vi ofte på:

  • Hva kan gi deg effekt og inntjening raskest mulig.

Deretter ser vi på veien videre.

Vi forsøker alltid å skape resultater så raskt som mulig først slik at vi skaper ro og fokus på veien videre.

Markedsføring av tjenester

Ofte kan markedsføring av tjenester være enklere.

Men det avhenger litt om du selger til privatpersoner, bedrifter eller annet.

Privatpersoner finner du ofte i kanaler som facebook og Instagram.

Å selge til bedrifter kan kreve mer.

Markedsføring på nett
Billig og best markedsføring på nett. 27 tips.