L

Ønsker du å
motta nyhetsbrev fra oss?


Registrer din e-postadresse og klikk send, eller kontakt oss på post@seria.no eller telefon 21 69 00 00 

Meld deg på vårt nyhetsbrev:

w

Web design – hva er web design? Godt webdesign tips og triks

Design har effekt

  • De som bruker design aktivt utvikler over dobbelt så mange produkter og tjenester.
  • Bruker man design aktivt er det 4 ganger så stor sannsynlighet at man søker om patenter.
  • Bedrifters børsutvikling (som bruker strategisk design) overgikk FTSE indeksen med 200 % over en 10 års periode.
  • Danske bedrifter (som bruker strategisk design) har målt en resultatfremgang på brutto 250 % i forhold til bedrifter som ikke bruker det.
  • 20 % økt fortjeneste ved bruk av designkompetanse er målt i Nederland.
  • I England har man i forskning (British Design Council) funnet ut en økning på 44 % økt konkurranseevne.

Web design er for de fleste det visuelle som møter dem når de besøker en hjemmeside. Godt webdesign derimot er det totale inntrykket og omfatter bruk av elementer, bruk av tekst, bruk av bilder, bruk av farger, navigasjon og mye mer. For og lykkes må man sette sammen alle elementer slik at man når målgruppen og lykkes med å få dem til å gjøre en handling.

11.09.201714:16 Tommy Børli

Webdesign priser – hva koster det?

Tenk heller på hva det koster å ha dårlig webdesign! Kan du tenke deg noe dyrere enn å miste 30 % av kundene fordi du valgte webdesign som ikke er gjennomtenkt? Du bør også vurdere hva som vil gi deg mest for pengene hvis du har begrensede ressurser.

Svaret:

For noen kunder er en satsning på godt webdesign lukrativt, for andre vil digital markedsføring eller andre aktiviteter slå bedre ut.

For eksempel vil en nystartet bedrift med begrenset økonomi antakelig få mest ut av pengene ved å satse på digital markedsføring først. For en bedrift med god økonomi kan begge deler være det mest lukrative.

Pris

Prisene varierer sterkt i bransjen fra tusenlapper og oppover. Ikke bare prisene varierer, også kvaliteten på prosessen som skal lede til et godt webdesign varierer.

Profesjonelle hjemmesider: undervurder ikke det viktige forarbeidet

En profesjonell hjemmeside trenger profesjonelt webdesign. Om du trenger webdesign i Oslo eller andre steder er i utgangspunktet uviktig. Det viktigste kan man si er forarbeidet. Man vil gjerne kartlegge ting som:

  • Hva ønsker du å oppnå med nettsiden?
  • Hvem er målgruppen?
  • Hva trenger målgruppen av informasjon for å bestemme seg?

Jo bedre arbeid man legger ned i forarbeidet, jo bedre grunnlag har man for et supert webdesign.

Trenger man webdesign kurs, utdanning eller studier?

Nei egentlig ikke. Det viktigste er at du vet hva du ønsker å oppnå og at du klarer å formidle dette til en profesjonell designer. En utdannet grafisk designer, med webdesign utdanning eller studie og som arbeider med webdesign til daglig, vil kunne gi deg gode kvalifiserte råd før du bestemmer deg.

Webside design software

Det kanskje mest brukte webside design software (programvare) er Adobe. Våre kunder foretrekker vår egen løsning WIPS web eller løsninger som Wordpress som design program, men det er stor forskjell mellom Adobe og disse. I WIPS Web får man mulighet til å velge ulike maler og ferdige oppsett, endre farger og skrift og mye mer. I Adobe designer du fra grunnen av.

Fordelen med WIPS er at du slipper mye arbeid og kan ha nettsiden klar på minutter.

Faglig sett anbefaler vi deg ikke å designe selv med mindre du har innsikt og kunnskap i grafisk design.

Les mer om Adobe sin software

Er god webdesign viktig?

Ja, alt på din hjemmeside er viktig. Skal man selge luksusmøbler så krever det en annen innsats og innhold enn om man skal selge billetter til konserter.

En nettside med minimalt design er godt design hvis det er det som virker mot akkurat den målgruppen man er ute etter.

Enda viktigere blir webdesign for svakere stilte grupper i samfunnet. At man tar hensyn til for eksempel svaksynte (180 000 bare i Norge) kan være direkte økonomisk lønnsomt, og søkemotorene favoriserer nettsider som er optimalisert for svakere stilte grupper.

HTTPS Sikkerhetssertifikat+godt webdesign

En moderne hjemmeside med godt webdesign har også HTTPS sikkerhetssertifikat som ikke bare øker sikkerheten men også ranker bedre på søkemotorene. Faktisk advarer søkemotorer i dag aktivt mot nettsider som ikke har sikkerhetssertifikat.

God webdesign: et konkurransefortrinn

Godt webdesign er helt klart et konkurransefortrinn. Dårlige nettsider eller ingen nettside er nesten som å invitere konkurrenter til å ta kundene dine! I dag er hjemmesider ofte det første som treffer potensielle kunder, å gi et godt førsteinntrykk og en god opplevelse er derfor svært viktig.

Elementer som bidrar til at besøkende skal få noe ut av nettsiden din

  1. Gjenfinnbar
  2. Tilgjengelig
  3. Attraktiv
  4. Brukervennlig
  5. Troverdig
  6. Nyttig

At nettsiden din er 100 % responsiv og virker på mobiltelefoner, nettbrett og PC er selvsagt.

Godt web design: hva skal man fokusere på?

  • Gi brukeren/kunden en GOD brukeropplevelse
  • LØSE problemer brukeren/kunden har for å øke aksepten fra kunde
  • UNNGÅ unødvendige funksjoner/støy/avledning
  • ØKE brukervennligheten og redusere dokumentasjon/informasjonsbehovet
  • IVARETA markedsmessige mål men samtidig å gi kunden frihet til å velge

Viktig om CMS: Løsningen bak webdesignet

Bak godt webdesign ligger det et verktøy som lar deg håndtere og vedlikeholde hjemmesiden din. Og det er kjempeviktig hva du velger! Noen løsninger er veldig kompliserte å bruke og noen gjør publisering lekende lett. Tar vi oss selv som eksempel så leverer vi begge deler, vårt eget norskutviklede WIPS web, eller Wordpress. WIPS er lekende lett, Wordpress er hakket vanskeligere.

Nå er Wordpress veldig utbredt og kjent i forhold til WIPS, og har flere funksjoner, men det vi opplever er at markedet ønsker å bruke tiden sin på å gjøre innholdet bra, ikke bruke masse tid på løsningen. En løsning som gjør det lett å publisere på nett gir faktisk bedre webdesign, fordi du vil publisere mere og bedre innhold.

Godt innhold er tross alt grunnsteinen i all suksess på nett.

Informasjonsdesign, interaksjonsdesign og presentasjonsdesign

Til sammen representerer de ulike deler av webdesign en helhet som vi kan dele inn i 3 hoveddeler. Informasjonsdesign er arbeidet der du bestemmer hva slags innhold hjemmesiden skal ha, interaksjonsdesign er arbeidet med å bestemme hvordan brukeren skal finne frem til innholdet og presentasjonsdesign er hvordan man velger å presentere dette.

Link til Wikipedia om webdesign

Typiske utfordringer man må håndtere

Hvordan finne gode bilder er en typisk utfordring våre kunder og markedet møter. Typiske utfordringer du vil møte er:

  1. Tidsklemma, sett av nok tid.
  2. Å skaffe materiell. Å finne gode bilder og skrive tekster kan bli en overveldende oppgave. Vurder å betale for dette så slipper du mye frustrasjon og du får ofte høyere kvalitet.
  3. Manglende grafisk profil. Mange har utdatert profil eller en logo som ser 60 år gammel ut. Det er et veldig dårlig utgangspunkt.

Før du gjør noe annet: her er 10 prinsipper som kjennetegner et supert webdesignarbeid

1. Unngå at besøkende tenker for mye

Innholdet skal være selvforklarende og innlysende.

Din oppgave er å fjerne alle spørsmål og svare på det de trenger så direkte som mulig.

Er hjemmesiden vanskelig å navigere i eller ikke fungerer optimalt blir veien lengre til at de gjør en handling, om de i det hele tatt gjør noen handling.

Man skal arbeide for å redusere antall spørsmål hos en besøkende til 0 og de må finne frem til det de ønsker raskt.

2. Ikke bruk opp tålmodigheten til besøkende

Unngå å kreve for mye av kunder og besøkende. Jo mindre de må gjøre for å teste noe eller finne ut av noe jo bedre.

Krev ikke e-post eller annet bare for å teste en løsning, men heller etter at de har testet løsningen/produktet. Da vet de i alle fall hva de får tilbake for å gjøre det.

Eksempel: En enkel vri med å strekke ut et kontaktskjema horisontalt kan ha mye å si hvis man har behov for at kunden etterlater mye informasjon. Se eksempel hos Mite: Eksempel på skjemabruk horisontalt på horisontal bruk av kontaktskjema.

Poenget her er at kunden må legge igjen ganske mye informasjon, men siden det er horisontalt så oppleves det ikke så masete (Man slipper og scrolle).

3. Få besøkendes oppmerksomhet

I webdesignet er det viktig å være oppmerksom på hva som vil få besøkendes oppmerksomhet. Bruk av film kan være utrolig irriterende for besøkende, men fra et markedsperspektiv gjør en film en god jobb med å kapre oppmerksomheten til besøkende.

Man må bruke elementer som bilder, video og tekst bevist.

Oppsummert: Jo mindre man trenger å tenke jo bedre er brukeropplevelsen, man får svarene man trenger servert på sølvfat.

4. Strev mot å vise frem veien fra a til å 

Det blir aldri feil å la kunden få en rask forståelse av hva man tilbyr og hvordan de på enkleste måte kan få tak i det.

5. Effektiv bruk av tekst er viktig på nett da bare 16 % orker å lese alt i gjennomsnitt

Få frem poeng og viktige ting med en gang, ikke spar det gode til slutt. Det blir nesten det motsatte av papir der man ender opp i en konklusjon, på nett presenterer man konklusjonen øverst.

Folk har ikke tid til å finne ut hva du eventuelt kan gjøre og ikke gjøre.

Unngå overdrivelser, bruk bilder, bruk fet skrift, punktlister og kursiv tekst. Skriv rett på sak. Undervurder ikke gode overskrifter de er svært viktige og bruk H1 og H2 aktivt søkemotorene elsker det.

6. Utstråler enkelhet

Besøkende er jo ikke på nettsiden din for å nyte webdesignet ditt.

For mange er det optimale bare en enkel tekst som gir akkurat det man er ute etter, fritt for bilder, video og annen «støy».

Man skal samtidig passe på å gi besøkende valg, slik at de selv kan bestemme om de vil lese mer om en ting eller ikke.

7. Luft er bra

Åpne områder i webdesignet og innholdet kan ikke overvurderes. Altså tomme områder (Luft) rundt tekst, bilder og annet du publiserer.

For mye informasjon begrenser folk sin evne til å få med seg viktig innhold (Kognitivitet).

I webdesign bør derfor LUFT være en sentral del av designarbeidet.

8. God visuell kommunikasjon

Bruken av visuelle elementer, språkbruk og struktur i webdesign er viktig for å oppnå god visuell kommunikasjon.

  • God struktur på innholdet (At innholdet er godt organisert og ryddig i hele webdesignet)
  • Gjør mest mulig med minst mulig bruk av visuelle elementer. At man bruker kun de elementer som er nødvendig for å oppnå klarhet, enkelhet og gode poeng.
  • Unngå bruk av utydelige elementer som ikke passer til resten av innholdet eller som ikke får frem poenget raskt. Bruk bare elementer (Grafer, bilder mv) som oppfattes raskt.
  • Bevist bruk av typografi, farger, symboler, skriftstørrelser som gir en god balanse og øker leservennligheten. Eksempelvis maks 18 ord per linje tekst.

9. Gjenkjennelighet er undervurdert

Verden er vant med ulike ting, og man skal ikke undervurdere dette. Et veldig enkelt eksempel:

La oss si at du skal ha en link til facebook siden din i innholdet ditt. Du bestemmer deg for å lage en sort knapp (Ikon) som er sekskantet med en gul farge på skriften, og i stedet for å bruke bare «F» så bruker du ordene «Faceb».

Unngå slike ting for alt i verden! 

Folk er vant med enkelte ting og dette er supert. Utnytt heller folk sine forventninger, det øker tilliten og kredibiliteten.

Konkret eksempel: Plasser søkeboksen oppe i toppen av nettsiden, det er det vanlige, ikke finn på noe eget med mindre du er 100 % sikker på at det er mye bedre. Og er du usikker utnytt slike «standarder» i stedet for å finne på noe nytt.

10. Ta deg tid til å teste

Skal man ha ett supert webdesign bør man teste. Test så tidlig som mulig, test nok og test med mål og mening. Ikke kompliser testingen for mye, husk at 1 testbruker er 100 % bedre enn ingen.

En testbruker tidlig er bedre en 50 testbrukere sent i prosessen.

Det er ofte mye dyrere å rette opp ting sent en tidlig i en designprosess. Når du har fikset noe så husk på å teste det igjen. Husk også at utviklerne og designerne som har laget noe er ikke egnet til å teste det de selv har laget. 

Spennende webdesign trender du bør få med deg for 2017

Det er mange trender innen web design. Utfordringene er fremdeles store og mange står i fare for å skape webdesign som blir for utagerende og rotete, så det er viktig at man holder tunga rett i munnen.

Mindre symmetri

Flere webdesign blir å avvike fra tradisjonelle symmetriske design. Kort forklart mindre firkantede bokser og mindre rette linjer enn tidligere.

Mer «kaos» i design

Kaoset vil først og fremst bestå i at elementer blir plassert annerledes og at harmonien mellom dem endres. Tekst vil overlappe bilder, ting vil ikke ligge på linje, bakgrunn og mønstre blir kraftigere og man vil bruke ulike tekststørrelser og teksttyper.

Mere detaljer og mindre minimalistisk

Økt bruk av detaljer som illustrasjoner, animasjoner, ikoner og andre dekorative grafiske elementer.

Aktiv bruk av typografi

Kort fortalt vil man bruke flere skrifttyper, også med såkalte seriffer. Størrelsesbruk vil variere sterkere og ulike skrifttyper blir blandet. Og ikke minst vil skrifttypene bli brukt i effekter som animasjoner og liknende.

Fet skrift og store størrelser vil også øke eksempelvis slik som hos disse:

http://www.oursroux.com/

eller

http://nurturedigital.com/

Webdesign Oslo til Kirkenes: få hjelp uansett hvor du er!

Du trenger ikke å forholde deg til en lokal leverandør av webdesign. Vi lever i en digital verden som gjør det mulig å levere og anskaffe webdesign hvor som helst.

Vil du vite mer?

Kontakt oss direkte på telefon 21 69 00 00 eller benytt vårt kontaktskjema.

Webdesign
Webdesign levert til Nord Norsk lederutvikling

google map