L

Ønsker du å
motta nyhetsbrev fra oss?


Registrer din e-postadresse og klikk send, eller kontakt oss på post@seria.no eller telefon 21 69 00 00 

Meld deg på vårt nyhetsbrev:

w

Hjemmeside bedrift: Hjemmesider for små bedrifter

Ny hjemmeside for små bedrifter. Profesjonell og billig hjemmeside design og brukervennlig løsning? Ja det er mulig. Les våre beste tips når du skal lage en hjemmeside til din bedrift.

Gi meg tilbud
03.10.201713:31 Tommy Børli

Hjemmeside bedrift: Hva er det mest avgjørende med nettsiden?

Det er mye som avgjør men skal man peke ut en enkelt ting så forteller vår erfaring oss at du tjener mest på å investere i:

Godt innhold

Godt innhold er i bunn og grunn det som avgjør din suksess. Godt nok innhold kan fungere for din bedrift, men skal man virkelig hente ut maksimalt må man legge mye arbeid i dette og lage det beste innholdet.

Godt innhold kjennetegnes typisk av:

  • Man tilbyr noe det er et behov for
  • Besøkende finner det de er ute etter og får tak i det enkelt
  • Besøkende får nok og god informasjon for å ta en avgjørelse
  • Innholdet er søkemotoroptimalisert

Godt innhold er mye mer en dette. Bruk av bilder, video og metodikker for å skrive interessant kan ha mye å si. Overskrifter har mye å si. Og ikke minst bør man gjøre et godt søkeordarbeid.

JEG VIL HA HJELP TIL DETTE

Hvis man skal følge ett godt råd når man skal lage ny nettside hva er det?

Her er vi ikke i tvil. Sørg for å finne en leverandør som kan vise til resultater, og som kan hjelpe deg med å oppnå det samme!

Husk også på å få på plass HTTPS sikkerhetssertifikat på nettstedet ditt. Les mer i vår artikkel om HTTPS sikkerhetssertifikat

Hjemmeside pris: Hva koster det å lage en profesjonell nettside?

Små nettsider varierer mye i pris. Vår erfaring med Wordpress, Wix, Drupal, Joomla og WIPS publiseringsløsninger viser et kostnadsbilde som varierer voldsomt. I realiteten koster enhver nettside deg penger i form av egeninnsats eller penger.

Når vi hjelper ulike kunder tar vi alltid hensyn til den enkelte sitt økonomiske utgangspunkt. Men vi går aldri på akkord med det som er aller viktigst; Å skape resultater og effekt

I utgangspunktet finnes det intet gratis alternativ. Det kan i begynnelsen fremstå slik men man erfarer raskt at det ikke er tilfelle.

Tid koster penger, det er det viktig å huske på.

Ofte lønner det seg å la en profesjonell leverandør ta hand om det viktigste på dine hjemmesider og at du bruker tiden din på bedriftens kjernevirksomhet og salg.

10 typiske kostnader du bør være oppmerksom på:

  1. Designpris/eller tiden du selv skal bruke på å designe.
  2. Pris for oppdateringer av løsningen din/eller tid du selv bruker
  3. Pris for å fikse nettsiden din hvis noe går galt. Eksempel Plugins i Wordpress.
  4. Pris for bilder, video, tekstproduksjon eller tiden du selv bruker på dette.
  5. Lisens
  6. Lagringsplass
  7. Trafikk
  8. Teknisk arbeid med domenenavn, e-post med mer.
  9. Kurs og opplæring
  10. En utilgjengelig leverandør kan koste deg tid og penger.

Noen løsninger har slike fragmenterte priser og krever at du setter deg godt inn i hva du betaler og må betale for i fremtiden. Eksempelvis er dette ofte tilfellet med Wordpress. Det er blitt bedre men kunder opplever ofte merkostnader når noe må gjøres.

Andre har satt sammen pakkeløsninger som har det meste inkludert, man får en faktura i året og ikke noe mer med mindre man bestemmer seg for å kjøpe noe. Eksempelvis WIPS.

Typiske «feller» man går i:

1. Man tror en løsning er gratis. Men slik er det ikke. Enten du bruker tid eller penger så KOSTER en nettside. Ofte er det motsatte tilfelle. Det er den gratis løsning som ofte koster deg mest fordi: 

  • Alle kostnader er ofte ikke synlig. Det er hele tiden noe mer som må til..
  • De ulike kostnadene er fragmentert. Man får en gratis løsning men må betale for hosting, drift, oppdateringer med mer.
  • Den gratis løsning er basert på åpen kildekode slik som Wordpress og man blir eksempelvis hacket og plugins stopper å fungere. Når det skjer må noen fikse dette og det koster penger.
  • Begrensninger som reduserer effekten. Feks maks 5 menypunkter eller andre grenser.
  • Reklame på nettsiden din som tar bort oppmerksomheten rundt det du selv tilbyr.

2. Man investerer for lite. Investerer man for lite vil man ofte oppleve:

  • Lite trafikk
  • Sviktende salg
  • Svak kredibilitet
  • Tekniske mangler

3. Man tror at nettsiden vil generere salg av seg selv. I de aller fleste tilfeller stemmer det ikke. Man MÅ bruke ressurser i innholdet og oppfølging for å konvertere besøkende til kunder. Ofte mangler man kunnskap om søkemotoroptimalisering i utgangspunktet og famler i blinde.

Billig hjemmeside: Lage gratis nettside?

Ja det kan ofte se slik ut. Kostnadene ved å lage en gratis nettside er ofte:

  • Et dårligere resultat som ikke bidrar til økt effekt
  • Begrensinger (Ikke unikt domenenavn osv)
  • Veldig mye arbeid som du kunne brukt på noe bedre
  • Liten eller ingen tilgang til spesialistkompetanse som kan hjelpe deg

Hjemmeside design: Hvor mye ressurser skal man bruke på design?

Jo, design er veldig viktig. Men det er ofte ikke avgjørende, spesielt ikke i en tidlig fase avhengig av kostnadene. Hjemmesider kan selge mye selv om designet ikke er skreddersydd. Små bedrifter har jo ofte begrensede ressurser, da blir det feil å bruke titusenvis av kroner på design.

Har man dårlig råd bør man la være å investere for mye ressurser i design med mindre man er sikker på at det vil lønne seg.

Prisene varierer voldsomt. Fra «gjør det selv løsninger» til hundretusener av kroner.

For å spare penger på dette er det ofte lurt å velge en løsning med malbaserte design som tilpasses din bedrift sin profil. Eksempelvis slik som WIPS publiseringsløsning der man betaler kr 5 250,- for bistand av en grafisk designer.

Hva er webdesign og hva er viktig? Les mer om dette i vår artikkel om webdesign

Lage nettside med betalingsløsning: Hva bør du tenke på?

Det første du bør tenke på er om du trenger en betalingsløsning eller om det kan løses på annen måte. Kostnadene og arbeidet med en betalingsløsning og netthandel er i de fleste tilfeller mye høyere en du tror. 

Vær oppmerksom på følgende:

  • Logistikken. Ting skal ofte sendes med post, det skal pakkes, man må passe på lagerbeholdning og mye mer.
  • Markedsføringen. Man må i de fleste tilfeller «hente» besøkende ved å markedsføre seg og det koster tid og penger. Annonser skal lages. Du må finne aktuelle søkeord, segmentere og mye mer.
  • Kostnadsbildet. Salget skal ikke bare betale for drift av selve løsningen men også alt arbeidet, innkjøpskostnader og investeringen skal gi deg et overskudd.

Et siste råd på din vei mot hjemmeside til bedriften din

Invester i å skape effekt. En ekspert vil hjelpe deg med å ta de riktige avgjørelser og se til at du skaper godt innhold.

Husk de 10 typiske kostnadene ovenfor og bruk disse når du skal be om pris så unngår du overraskelser.