L

Ønsker du å
motta nyhetsbrev fra oss?


Registrer din e-postadresse og klikk send, eller kontakt oss på post@seria.no eller telefon 21 69 00 00 

Meld deg på vårt nyhetsbrev:

w

SEO Lenkestrategi og lenkebygging: hvordan lykkes

Lenke bygging og lenkestrategi er en av mange viktige strategier for digital suksess. Vi har laget en god oversikt for den som ønsker å komme i gang!

11.11.201612:59 Tommy Børli

SEO Lenkebygging og ranking er viktig for søkemotoroptimalisering

SEO og lenkestrategi er en viktig del av det å være synlig på nett. Generelt kan man si at jo flere lenker det er til din nettside jo bedre ranking får du.

Å drive med lenkebygging lønner seg.

I arbeidet med å få dette til så vil godt og relevant innhold bidra til at det oppstår lenker av seg selv (folk forteller andre om nyttig innhold), men man bør også legge egenarbeid inn i en lenkestrategi.

Hva er pagerank?

Pagerank er en vurdering som forteller noe om din nettsides verdi. Når noen linker til din nettside vil Google følge linken og dette påvirker rankingen gjennom at det skapes en verdi til nettstedet ditt.

Hvordan finner du din ranking?

Du kan for eksempel sjekke din ranking i Google ved å besøke linken under:

Link til Google Pagerank

Hvor mange linker til deg?

Kontroller antall linker til deg på de ulike søkemotorene og sammenlign det med dine nærmeste konkurrenter. Dette vil vise deg hvor du står i forhold til dine konkurrenter og eventuelt gi deg nyttige mål i din lenkestrategi.

Generelt kan man si at jo flere linker som fører til din nettside, jo høyere pagerank. Har man høy pagerank på en side kommer man lenger opp på Googles søkemotorer siden siden da regnes som mere attraktiv.

Lenkebygging vil bidra til å lykkes med å øke din synlighet.

Hva gir mest effekt?

Det er ingen enkel vei til å øke rankingen men et utgangspunkt er at høyt rankede nettsider som linker til deg gir mest uttelling. Med andre ord KVALITET betyr mye.

Relevans er også av betydning. En link fra et nettsted som er relatert til ditt nettsted er bedre enn en link fra en nettside som ikke har noen relevans.

Antall unike lenker gir også god effekt i forhold til at ett nettsted linker mange ganger til deg.

Antall lenker på en nettside som linker til din gir også konsekvenser, et nettsted med mange lenker gir mindre uttelling en et nettsted med få linker. Noen titalls gode linker kan gi mer effekt en hundrevis av dårlige.

NB! Du kan miste ranking hvis du deltar i lenkeutveksling eller lenkefarmer som var populært tidligere.

Hvordan gjør du det: 15 gode lenkestrategi og lenke byggings tips

1. Be alltid om linker

Sørg for at alle linker til deg. Sponser du noen så bør de linke til deg på nettsiden. Deltar du på en forelesning? Samarbeider du med et universitet? Er du medlem i næringsforeningen lokalt? Be alltid om en link når det er mulig.

2. Undersøk konkurrenter

Det kan være et tidkrevende arbeid men undersøk gjerne konkurrenter og se hva de gjør. Det er lett å finne konkurrentene med å søke i for eksempel Google på søkeord som du ønsker å komme høyt opp i søk på. De som dukker opp i søket er dine konkurrenter på det aktuelle søkeordet.

Hva er det de gjør for å komme høyt opp?

3. Skaff deg lenkevenner som bidrar

For å få høy ranking og linkekvalitet trenger du gode lenkevenner. Dette er andre nettsteder som lenker til deg og som opererer mot samme målgruppe som du gjør, og som har noe å vinne på å linke til deg. Eksempelvis din leverandør, eller andre steder dine potensielle kunder/interessenter besøker.

En direkte konkurrent er ikke en potensiell lenkepartner.

Fordelen er at de som klikker på lenker hos lenkepartnere til deg, har en høyere kvalitet en ellers.

For å få bra lenkepartnere er det en suksessfaktor som skiller seg ut: Kvalitet! Design og kvalitet på innholdet er helt avgjørende.

4. Kontroller kvaliteten på ankerteksten din

Anker teksten er den synlige teksten på linker. Eks: Verdens enkleste publiseringsløsning

Ankerteksten er en essensiell del av lenkestrategier og bidrar mye til hvor stor suksess du får.

Kontroller at alle dine inngående lenker har ankertekst som er relevant til nøkkelord som er viktige for deg. Som du ser på eksempelet har ankerteksten ordet publiseringsløsning som er relevant for oss. Selv om Google arbeider for at ankertekst ikke skal være så viktig lengre, så viser undersøkelser at det fremdeles er viktig.

3 viktige kontroller:

  1. At alle linker til deg bruker ankertekst
  2. At alle bruker ankertekst med nøkkelord som er relevant til innholdet. Søkemotorer er avhengig av relevante ankertekster for best mulige søkeresultater.
  3. At ingen av linkene er såkalte «nofollow» linker

5. EDU domener som linker til deg gir størst effekt

.edu domener rangeres høyere i Google enn andre domener men utfordringen er å få dette på plass.

6. REDDIT

Undersøk reddit og hva du kan få til der. Reddit vil kunne gi gode resultater men det krever kløkt.

7. Sjekk konkurrentenes lenkebygging

Hvis din konkurrent har flere linker fra aviser eller andre medier så skyldes dette ofte at de bruker pressemeldinger. Vurder derfor samme strategi i de samme media (publiserer de konkurrentenes pressemeldinger så vil de nok publisere dine også).

8. Bloggere kan hjelpe deg i din lenkestrategi

De fleste kjenner til noen som blogger. Verdien av at bloggere linker til din nettside kan være stor. For at flere bloggere skal skrive om deg og ditt så kan man by på gratis vareprøver eller invitere dem til eksklusive eventer (Produktlansering, gratis vareprøver og testing, sosiale arrangementer mv).

9. Eventer bidrar også positivt til lenkebygging

Del på innhold og det som skjer i dine eventer eller eventer du deltar i på din nettside/facebookside. Gi gjerne aviser eller andre medier en heads-up (pressemelding) om hva som skjer.

10. Oppslagsverk for bransjeord

Dette er et triks som fungerer godt. Bransjen du opererer i kan ha mange fremmedord/bransjeord som de fleste ikke forstår. Lag din egen oversikt som lister opp alle alfabetisk og som forklarer dem. Gjerne med link til wikipedia eller annen supplerende informasjon. NB! Ikke la dem lukke nettsiden din men åpne linker i nye faner i tillegg.

11. Twitter og Facebook linker

Link til nettsiden i tweets og få andre til å gjøre det samme. Gjør det samme på Facebook!

12. Linkbaiting

Linkbaiting er i utgangspunktet at du lager noe som hjelper folk. Dette kan være en guide, kalkulator, program for beregning eller liknende. Slike strategier kan fort gi mange linker. På den annen side kan det kreve en del ressurser å få laget. Hør gjerne med oss hvis du har slike ideer.

13. Spredning

Jo større spredning av linker til deg jo bedre pagerank.

14. Nofollow spøkelset

Google indekserer ikke «nofollow» linker og det gir deg dårlig effekt. Unngå Nofollow linker, de er verdiløse.

Sjekk dette ut å be om at de som benytter nofollow endrer dette til follow.

Nofollow blir egentlig brukt til å unngå og «hjelpe» andre nettsider og øke deres pagerank. Brukes mye på reklame der for eksempel en avis som www.an.no ikke ønsker at linken i en annonse skal påvirke pagerank.

Eksempel på en slik lenke: <a href=»http://www.an.no» rel=»nofollow»>an.no</a>

15. Avstand betyr noe også

Avstand mellom deg og en som linker til deg vurderes også av søkemotoren Google. En link til en norsk nettside fra Tahiti vil vurderes som lav «tillit» og gi mindre effekt.

Har du spørsmål?