L

Ønsker du å
motta nyhetsbrev fra oss?


Registrer din e-postadresse og klikk send, eller kontakt oss på post@seria.no eller telefon 21 69 00 00 

Meld deg på vårt nyhetsbrev:

w

Live chat hjemmeside: Økt salg og fornøyde kunder

Live chat på hjemmesiden din gir økt salg og fornøyde kunder. Hva er live chat? Hvilken løsning burde jeg velge? Hvorfor bruke live chat?

07.12.201712:28 Tommy Børli

Live chat hva er det?

Live chat er et online supportverktøy som muliggjør levende kontakt mellom ulike parter. Dette kan være mellom deg og din kunde. Eller deg og dine forhandlere. Live chat benyttes mest som et kundesupportverktøy.  Ofte har verktøyet funksjoner for analyse, integrasjoner mot CRM løsninger og andre relevante tilknytninger.

Du kan lese mer om live chat hos Wikipedia: Link til wikipedia

Hvordan skaffer jeg meg live chat?

Det er enkelt. Hos oss er dette integrert i hjemmesiden din (Olark) og vi kan installere de fleste live chat løsninger i markedet for deg skulle du velge noe annet.

NB! Ofte krever live chat en avtale/abonnement hos den leverandør som har laget systemet.

Hva koster live chat?

Som med det meste av programvare finnes det såkalte gratis versjoner og betalte versjoner. Ta det uansett med en klype salt!

Du bør vurdere:

  1. Den konkrete pris
  2. Hvor mye egeninnsats må til?
  3. Fungerer det godt nok i forhold til dine behov

Hvorfor bruke live chat?

  • Øker tiden kundene benytter på nettsiden (Økt ranking)
  • Gir økt trygghet (Kunden vet han kan benytte chat hvis han ønsker)
  • Man får økt innsikt i kjøpsprosesser (Som kan utnyttes/forbedres)
  • Flere kunder returnerer for å kjøpe mer.
  • Man mister mindre kunder i kjøpsprosessen.
  • Man sparer ressurser på kundesupport (Mindre telefoner, behandle fler på samme tid m.m.)
  • Man kan sende forhåndssvar og gi linker til relevant innhold (Ikke mulig i telefon).

Fornøyde kunder og økt salg

Ja. Alle undersøkelser bekrefter dette. Det eneste unntak er der hvor produktet/tilbudet er av en karakter der Live chat ikke kan fungere. Typisk er dette salg av dyre kapitalvarer, det er ingen som kjøper en oljetanker på grunn av en chat.

Hva slags løsning skal jeg velge?

Det er mange løsninger å velge i blant. Vi anbefaler at du bruker litt tid på et forarbeid der du lister opp ønsker og krav. Deretter sonderer du markedet etter en løsning som samsvarer med akkurat dine behov.

Har man behov og ønske om avanserte løsninger så krever dette et grundigere arbeid.

I vår norskutviklede nettsideløsning WIPS web har vi lagt Olark som standard. Du kan lese mer om dette ved å gå til nettsiden til Olark.

Hva må til for å lykkes med chat?

For å lykkes med chat må du ha trafikk, ingen trafikk ingen chat.

Det andre man ofte sliter med er at trafikken ikke er relevant, det vil si at trafikken er der men det er ikke økonomisk interessant trafikk, kvaliteten på besøkende er for lav. Dette kan skyldes dårlig kontroll på den digitale markedsføring.

De som skal håndtere chat må ha nødvendig kunnskap og informasjon. Da kan man øke mersalget betydelig. Hvis man i tillegg gir dem litt frihet til å tilby kunder rabatter kan dette øke konverteringene ytterligere (de som er skeptiske).

Tilgjengelighet er viktig. Man bør ha tilgjengelig chat hele arbeidsdagen.

Fokuser på de emner som dukker opp mest i chat`n. Informer gjerne bedre om disse emnene både på nettsiden din og svarene man gir i chat.

40 % sier at de utførte kjøp på grunn av chat

Live chat øker muligheten for at potensielle kjøpere returnerer, noen undersøkelser viser at over 60 % av kundene bekrefter dette. Det samme gjelder sannsynligheten for at de vil kjøpe flere ganger.

Et veldig viktig poeng!

Eksperter sier at kunder som føler seg tatt hand om på en god måte er mindre opptatt av hva de betaler.