L

Ønsker du å
motta nyhetsbrev fra oss?


Registrer din e-postadresse og klikk send, eller kontakt oss på post@seria.no eller telefon 21 69 00 00 

Meld deg på vårt nyhetsbrev:

  • Markedsføringspakker
w

Typografi design, hva er typografi?

Typografi brukes overalt. I tillegg til plakater, kan du også finne typografi på mobilen din, din datamaskin, trafikkskilt, nummerplaten på bilen din, chips poser og klær. Men hva er det egentlig? Hvordan skal du bruke typografi?

09.03.201810:17 Tommy Børli

Hva er typografi – typografi definisjon

Typografi er på mange måter en bevist bruk av bokstaver, skrift, grafiske elementer og visuell form på teksten. Man arbeider ofte med ulike typer skrift, hvilke størrelser man skal bruke, lesevennlighet, linjelengde og avstander når man arbeider med typografi.

Farge, format, papirkvalitet og formgivning er også viktig.

Mange nettsteder bruker standardfonter. I seg selv er det ingenting galt med det, men man har uutnyttede muligheter i bevist bruk av typografi. Typografi er som en oppskrift, legg til de riktige ingrediensene;Skrifttype

  • Skriftstørrelse
  • Farge
  • Marginer
  • Hvitt mellomrom
  • Linjeavstand
  • Mellomrom
  • Antall ord per linje

Og bland dette til et fint resultat!

Det trenger ikke alltid å være vakkert

Tidligere ble designere bundet av noen få skrifttyper, i dag har vi nettsteder som Typekit, Google Fonts, DaFont og Fontsquirrel med en nesten uendelig kilde til gratis fonter. Våre skjermer blir også skarpere, bokstaver kan bli mer detaljert, og designere får mer frihet.

Flere og flere eksempler på illustrativ typografi benyttes i dag. Men noe som ofte blir glemt er lesbarheten av teksten. Lesbarhet er faktisk enda viktigere enn den vakre utformingen av kunstverket.

Hvordan lesbarhet påvirker vår oppførsel

Selvfølgelig, besøkende som besøker nettstedet ditt eller ser en plakat, er ikke bevisst oppmerksom på typografien. Men forskning har vist at typografi påvirker måten vi opplever nettsteder og hvordan vi tolker meldinger som vi leser. For eksempel gir en tekst skrevet i håndskrevet skrift en mer negativ opplevelse enn tekst skrevet i en standard skrift.

Men…

En håndskrevet skrift kan også ha en positiv innflytelse hvis du bruker den riktig. Hvis du bruker riktig størrelse, farge og linjeavstand, kan du opprette et visuelt hvilested i et langt stykke tekst, noe som gjør det mer behagelig å lese.

Skrive med typografi, typografi og skrift

For mange designere er begrepet typografi ikke noe nytt. Vi håndterer det daglig, men sannsynligvis gir vi ikke typografi så mye oppmerksomhet som det fortjener. Hvis du ikke bruker skriften på riktig måte kan dette ødelegge effekt og resultater av arbeidet/investeringene dine.

De 5 mest mislikte skrifttyper:

  1. Comic Sans
  2. Papyrus
  3. Bradley Hand
  4. Viner Hand
  5. Lucida Handwriting

Men hvorfor?

Bortsett fra at disse skriftene finnes på nesten alle datamaskiner og er mye brukt til alt av alle og ofte feil, så er det også unike årsaker til at man bør unngå å bruke dem.

Comic Sans er nok den mest mislikte skrift, den har til og med sin egen nettside. Comic Sans er skriften de fleste ikke engang vet hvorfor de hater den, det er nesten som en tradisjon. Les dette for å gå dypere inn i det kjærlighets og hat forholdet som designere har med Comic Sans, noe som er ganske interessant:

Link til "Hvorfor DU misliker Comic Sans"

Bradley Hand er skriften som jentene bruker til profilen deres med en rosa bakgrunn og blomster. Huffda!

Viner Hand er veldig lik Bradley Hand, men bare litt mer intens. Denne skrifttypen er perfekt for hekseri, og det ser nesten ut til å være en "forbannelse" over skriften, så vær forsiktig..

Lucida Handwriting er kanskje den mest brukte 'håndskrevne' skrift. En gang referert til som formell og fancy skrift, men misbrukt av skolebarn, bryllup invitasjoner og nettsteder som går tilbake til 90-tallet.

Nå som du vet litt om hva du ikke bør gjøre, er det også viktig å vite hva som fungerer bra...

Kombinerer skrifter. Ved bruk av skrifttyper teller; less is more. Det er best å bruke en eller to fonter.

Ønsker du mer forskjell / kontrast? Prøv å bruke en av skriftene, men med kursiv eller fet versjon. På denne måten får du et mer interessant uttrykk uten at det blir for mye.

Det som også kan fungere bra med skrifttyper er å bruke to motsatte skrifttyper, men de være i balanse. For eksempel, prøv serif og sans serif eller veldig tykk, med tynne bokstaver.

Fakta: Generelt er serif og sans seriffonter like lett å lese

Typografi design og regler

Typografi design regler

Typografi har også sine regler, om enn ukjent, men alltid nyttig å ta hensyn til. Se på disse "reglene" som retningslinjer for hvordan layoutet ser ut. Til slutt er det viktig at du bruker det du synes er nødvendig og fungerer best for deg.

Noen viktige begreper:

  • Linjehøyde: Rommet mellom tekstlinjene
  • Linjelengde: Lengden på setningen
  • Hierarki: Et hierarki av tekst for å lede leseren gjennom teksten
  • Font-family: En skrift med forskjellige stilarter, for eksempel fet og kursiv
  • Luft: Typisk et (Hvitt) mellomrom mellom to forskjellige elementer
  • Margin: Rommet rundt selve teksten
  • Serif og sans serif: 2 ulike detaljnivå på tekstens ytterkanter

Noen nyttige verktøy:

Link til verktøyet Typetester

Link til verktøyet WhatTheFont

Typografi et gammelt uttrykk?

Interessert i typografihistorien? Klikk her for å lese en interessant artikkel om skapelsen av typografi.

Fakta: Skriften ’Ryman Eco’ bruker 33% mindre blekk enn vanlige skrifter

Typografi eksempler

Inspirasjon nettsteder: https://www.designspiration.net

Design inspirasjon: Pinterest

Typografi design for nettside

Typografi kan bety mye for nettstedet ditt. Gjennom riktig bruk av fonter, farger, hvite mellomrom og mye mer kan du gi leseren et hyggelig besøk, og til og med påvirke meldingen du formidler til leseren.

Linjelengde

Ikke bruk for lange linjer med tekst. På denne måten blir det visuelt vanskeligere for leseren å følge teksten og å enkelt hoppe til neste linje. Dette er vanskelig og slitsomt for leseren og vil ikke få en hyggelig opplevelse. Men bruk ikke for korte regler, da må besøkende gjøre mange øyebevegelser, og det er også slitsomt.

Klart hierarki

Hvis noen besøker nettstedet ditt, er det viktig at personen blir ledet direkte til det viktigste på siden din. For å få dette til kan du bruke titler i en annen skrift og en annen farge for å få det til å se ut som den. Men pass på at du gjør dette moderat!

En enkel regel er at Serif er lett å bruke som tittel, og Sans Serif som innholds tekst.

Eller hvis du foretrekker det, er den andre veien også bra. Vær forsiktig med lesbarheten da Serif font har mange ekstra detaljer som kan bli litt slurvet og overfylt.

Bruk forskjellige skrifter

I ditt design er det mer vakkert og interessant å bruke flere skrifter. Prøv å ikke bruke mer enn tre fonter, og kanskje til og med begrense oppsettet til to fonter. Bruk en skrift for titler, en skrift for tekst, og hvis du har valgt en tredje skrift, bruk den for eksempel for et tilbud eller den generelle tittelen på teksten. Veldig minimal.

Konsekvent bruk av luft

Gjør konsekvent bruk av hvite rom, sørg for at det er nok plass mellom tekstene slik at de ikke ser ut til å holde fast ved hverandre. Ved å bruke tilstrekkelig hvit plass vises nettstedet ditt også mer balansert, og det vil skape et roligere bilde.

Web safe fonts

Det var alltid nødvendig å bruke en ’web safe font’ skrifttype som Arial eller Verdana. Det var fordi hvis du brukte en skrifttype som ikke var installert på den besøkende datamaskin, ble den ikke vist. I dag er det normalt å legge til brukt skrifttype som en web skrifttype til et nettsted. "Web safe font" er faktisk bare brukt som "fall tilbake", dette er for når noe går galt når du laster inn webfonter.

Fakta: Helvetica er den beste fonten for dyslektiske mennesker

Legg vekt på ord

Hvis du vil legge ekstra vekt på et bestemt ord, kan du gjøre det ved å bruke ordet i en kursiv stil for eksempel. Hvis du bruker et ord med fet skrift, får du en pause raskere, dette er ikke det du vil ha.

En tre-trinns plan for lesbarheten av nettstedet ditt:

1. Se innholdet ditt

Gjennomsnittlig lesbarhet for en voksen er omtrent 200 til 250 ord per minutt. Klipp og lim inn teksten din i MC Word og beregne hvor mange minutter gjennomsnittet er over artikkelen din. Pass på at artikkelen din ikke er for lang. Er det en lang artikkel? Prøv å kutte den i flere avsnitt, bruk overskrifter og sørg for at det er nok hvitt mellomrom rundt teksten. På den måten kan besøkende enkelt skanne teksten.
Tips: Bruk tilgjengeligheten Gebruik Accessibility Leesniveau for å teste vanskeligheten med teksten.

2. Sikre et klart hierarki

Se på teksten din, hvor trekkes du først? Og er dette din hensikt? Prøv å lage en måte ved å markere overskrifter og overskrifter i andre skrifter og andre farger. Dette vil gi deg en slags vei som din besøkende vil følge.

3. Tenk på hvit plass

Hvordan vi lett leser en tekst, bestemmes av hvit plass i og rundt et ord, setning eller avsnitt. Disse mellomrommene sikrer at hjernen vår overvåker strukturen i en tekst. Så spill med linjene og margene. Eksperiment med farge som bakgrunn for en tekst også, hvite trenger ikke alltid. Det er viktig at det er nok kontrast mellom tekst og bakgrunn.
Fakta: Tekst i Baskerville-skrifttypen antas raskere enn tekster i Georgia, Computer Modern, Helvetica, Comic Sans eller Trebuchet-fonter

Typografi design utdannelse

Er du interessert i typografi? Det finnes ulike kurs og typografi kurs som du kan følge. Ta en titt på Google søk om grafisk design, media design eller bare typografi design, og du vil garantert finne noe som passer deg.

Det er også mange typografi tutorials på internett for å hjelpe deg å bli bedre med typografi. En god typografi starter med din kreative intuitive. Hvis du er komfortabel med det grunnleggende, kan du gå til noen typografi kilder for å undersøke. For eksempel kan du oppdage forskjellige skrifttyper og hvilke skrifttypekombinasjoner som er laget for hverandre.

Les gjerne mer om typografi på Wikipedia: Link til informasjon om typografi på Wikipedia

Vennlig hilsen

Ymala Antonsen

Grafisk designer