L

Ønsker du å
motta nyhetsbrev fra oss?


Registrer din e-postadresse og klikk send, eller kontakt oss på post@seria.no eller telefon 21 69 00 00 

Meld deg på vårt nyhetsbrev:

w

Facebook annonsering

Å annonsere på facebook kan ha stor effekt, enten du annonserer for et produkt på facebook eller ønsker å øke antall likes til din facebookside. Men ha for all del en plan på plass for hva du ønsker å oppnå, hvor mye ressurser du vil bruke på det og hvem du ønsker å henvende deg til. Det er lett å svi av unødvendig tid og penger.

02.12.201614:54 Tommy Børli

Her er noen generelle anbefalinger fra oss i Seria

Hva ønsker du å oppnå med annonsering på Facebook?

1000 nye likes? Øke salget ditt ned 20 %? Sett deg ned og definer målet klart og tydelig og spør deg selv hvilket resultat vil du være fornøyd med. Et konkret mål, gjerne i tallform gjør det enklere for deg med hensyn til kontroll.

Definer og finn målgruppen du skal henvende deg til.

Dette kan være din typiske kjøpergruppe, la oss si kvinner mellom 30-50 år som har god økonomi. Videre kan du begrense promoteringen din på facebook til spesifikke områder i Norge, interesser, yrker og mye mer. Jo bedre jobb du gjør her jo mer sikker kan du være på at pengene du bruker blir brukt riktig. Men vær forsiktig, du vil helst unngå å sperre ute grupper som er potensielle kjøpere.

Sett opp facebook reklamen slik at du kan måle effekten.

Hvis du investerer 10 000 kroner i en annonse så bør du få noe igjen ikke sant? Facebook gjør det mulig å ha kontroll på effekten og spore handlinger frem til de for eksempel bestiller noe på nettsiden din. Du vil da kunne finne ut hvor mye du brukte og hvor mye du fikk igjen for pengene. I tillegg gir det deg en mulighet til å følge med å slå av annonsering som ikke virker FØR pengene er brukt opp..

Budsjett og økonomi.

Hva koster det å annonsere i Facebook? Svaret er at det koster det du har råd til, du bestemmer selv budsjettet og hvor mye du vil bruke. Du kan betale per klikk (CPS), per 1000 visninger (CPM) eller per engasjement (Likes, delinger etc.). Prisen du betaler styres av flere faktorer og en av dem er hvor relevant annonsen din er (RS – Relevance score), god målretting gir bra relevans og lavere pris.

Sporing

I vår publiseringsløsning er det lagt opp til sporing med Facebook pixel og Google analytics nettopp for å sikre deg mulighet til å finne ut avkastning (ROI-Return of Investment) og effekt. Facebook pixel gir deg resultater som du kan se i Facebook mens Google analytics er et eksternt system som gjør mye mer. Analytics er klart best, facebook pixel er enklest.

Power editor

Gjør deg kjent med Power editor i Facebook det er en god venn i arbeidet med annonsering og promotering. Her finner du verktøy som hjelper deg fremover. Power editor i facebook er lagt opp slik at du kan opprette kampanjer med en eller flere annonsesett som igjen har en eller flere annonser.

I Facebook Power editor bør man også innstille ulike målgrupper og utforme budskap mot hvert enkelt av disse, unngå for all del å samle alt i en haug, det gir dårlig uttelling. Ulike målgrupper responderer ulikt, lag derfor egne annonsesett til disse.

Videre bør man i en startfase teste ut flere annonser. Selv bruker vi ofte å lage 10 annonser mot en målgruppe, dette gir oss mulighet til å slå av annonser som ikke virker og skyve ressurser over på de som virker. Det er klart det gir bedre resultater! I tillegg kan man lage nye annonser underveis å se om disse gjør det enda bedre. Man peiler seg rett og slett inn på noe som fungerer og unngår å sløse penger.

Lagre kunnskapen!

Erfaringene du gjør bør du ta vare på. Hvilken annonse fungerte best, hva slags bilde brukte du, hva slags video fungerte best, hva slags tekst fungerte best, hva slags «Call to action» fungerte best. Alt dette er verdifullt. Og ikke minst hva som ikke fungerte.

Erfaring gjør rik

Jo mer du styrer med Facebook annonsering jo bedre forståelse får du. Det er enklere enn du tror!

Vi kan hjelpe deg

Fortvil ikke vi kan hjelpe deg med alt. Ønsker du at vi skal være med deg frem til du behersker det selv? Ønsker du kurs?

google map