L

Ønsker du å
motta nyhetsbrev fra oss?


Registrer din e-postadresse og klikk send, eller kontakt oss på post@seria.no eller telefon 21 69 00 00 

Meld deg på vårt nyhetsbrev:

w

Facebook annonsering: bedrifts tips

Å annonsere på facebook kan ha stor effekt, enten du annonserer for et produkt på facebook eller ønsker å øke antall likes til din facebookside. Du bør lage en plan for hva du ønsker å oppnå, hvor mye ressurser du vil bruke på det og hvem du ønsker å henvende deg til. Det er lett å svi av unødvendig tid og penger.

02.12.201614:54 Tommy Børli

Facebook bedriftsside – utgangspunktet for suksess

Første trinn for å kunne utnytte Facebook er å lage en bedriftsside til ditt firma. Facebook er flinke så det beste du gjør er å bruke tid på å sette deg inn i ting hos dem, besøke nettsiden deres der hvor de forklarer hvordan du skal gjøre det:

Link til Facebook komme i gang med sider

Når du er ferdig kan vi se videre på hvordan du skal lykkes på Facebook. Får du det ikke til eller ønsker hjelp så er det bare å si i fra. Dette må vi få på plass!

Facebook – Instagram – Adwords: Hva koster det å annonsere?

Hvis noen svarer deg på dette spørsmålet så kan vi garantere deg at det er feil. Sannheten er at det koster det du har råd til. Har man 5 000 kroner så er det vår oppgave å sørge for at dine 5 000 kroner blir brukt riktig, eller at vi anbefaler deg å bruke pengene på noe bedre. 

Spørsmålet man kan stille er kanskje:Hvor mye arbeid og penger er jeg villig til å investere?

Facebook annonsering tips: Den beste måten å lære dette på

Vi opplever stadig kunder som har deltatt på kurs, forelesninger og annet om sosiale media, søkemotoroptimalisering og det ene etter det andre. Men i praksis er det best at du sitter sammen med noen som kan det og gjør det.

La eksperten vise deg først og så forsøker du selv å gjøre det, slik lærer du best.

Tar det 3 timer ekstra så er det en god investering for å si det slik. Alternativt er det best at du bruker tiden din på det du er best til og lar andre skape resultater for deg.

Hva er det du ønsker å oppnå?

Jo mer tydelig og målrettet du er jo bedre! Flere likes eller økt salg er det vanlige. Men det er ikke godt nok. Du må minimum vite:

  • Målgruppen (Ikke vits å sløse penger på folk som ikke er relavante..)
  • Hva er du villig til å betale for å få en ny kunde eller likes?

Er vi sikker på at det er riktig kanal?

Oftere en man skulle ønske viser det seg at det ikke er riktig kanal.

Den viktige kontrollen

Hvordan skal jeg få full kontroll på ressursbruken? Å rote i blinde er bare tøv. Rigger man til sin egen nettside og facebook bedriftsside korrekt så er dette enkelt. Du skal minimum vite hva du bruker på annonseringen og hva resultatet ble. Slik at man kan:

  • Regne ut fortjenesten (Såkalt ROI - return of investement)
  • Stanse annonser som ikke leverer
  • Øke ressursbruk på annonser som fungerer
  • Lage flere annonser som fungerer

Power editor

Gjør deg kjent med Power editor i Facebook det er en god venn i arbeidet med annonsering og promotering. Her finner du verktøy som hjelper deg fremover.

Power editor i facebook er lagt opp slik at du kan opprette kampanjer med en eller flere annonsesett som igjen har en eller flere annonser.

I Facebook Power editor bør man også innstille ulike målgrupper og utforme budskap mot hvert enkelt av disse, unngå for all del å samle alt i en haug, det gir dårligere uttelling. Ulike målgrupper responderer ulikt, lag derfor egne annonsesett til disse.

Analysere og teste

Den største tabben du gjør er å hive ut penger og annonser på måfå. Du kan være heldig å få gode resultater men legger du litt mer i det så vil du garantert få en mer effektiv markedsføring.

Test gjerne 10 ulike annonser med et begrenset budsjett, la oss si kr 1500,-

Se hvilke som virker og ikke virker. Ta bort de som ikke virker. Lag nye som du tror er bedre og test enda mer.

Når du treffer kjører du på med ressurser. La oss si at 1 annonse gav 300 treff og 3 av dem ble kunder. Hvis dette kostet deg 500 kroner og du tjente for eksempel 15 000 kroner på de 3 kundene så er du kanskje fornøyd? Da er det bare å kjøre på!

Problemer du kan støte på

Problemet mange opplever er følgende:Jeg får masse klikk men ingen kjøper noe!

Dette har vi selv opplevd. Og eneste vei til suksess er å fortsette å forsøke til man ser resultatene.

Og for å være ærlige, det kan lønne seg å investere i eksperthjelp der vi sammen leter etter løsningen.

Ofte skyldes dårlig konvertering følgende:

  • Tilbudet er for dårlig
  • Utydelig budskap
  • Elendig innhold
  • Dårlig tid/lite ressurser

Hvis man ikke lykkes? Da kan man ha mer suksess i en annen kanal, eksempelvis Google Adwords. Eller det må andre drastiske tiltak til.

Hva bør man egentlig investere i?

Det er viktigst å investere tidlig på din vei mot suksess. 

Invester gjerne i en som kan dette i praksis og som kan vise deg resultater. Invester i gode tekster og budskap, og invester i gode elementer som bilder, video og illustrasjoner.

Samt en effektiv nettside som er integrert mot Facebook slik som WIPS web.

Følg nøye med. Få ekspertene til å vise deg hvordan ting gjøres! Du betaler tross alt for arbeidet.

Når du føler at du har kontroll er det på tide å slippe taket. Nå kan du selv gjøre det meste og kun investere i ting du ikke gidder å ta i selv.

Annonsering: Hva sparer man mest penger på?

Det du sparer mest på er at du lærer dette selv. Bortsett fra det er god segmentering svært viktig, at du når økonomisk interessante målgrupper.

Bruk god tid på segmenteringen!

Markedsføre gratis på facebook

Ingen ting er gratis, la oss være enige om det. Selv om du gjør alt selv så koster det tid.

Du kan få til mye med å publisere artikler og saker som engasjerer.

Folk som er interesserte vil da besøke din nettside for å lese hele artikkelen. Mottar du dem på et optimalt vis kan mye spennende skje.

Facebook annonsering regler

Det er en rekke regler og begrensninger for hvordan man annonserer på Facebook. Annonsering størrelse, % tekst på bilder og mye mer.

Det kan du best lese om hos Facebook selv:

Link til Facebook om hvordan lage annonser

Kjøpe annonse på facebook

Å kjøpe annonse på facebook er enkelt. Du trenger bare et kort for å betale.

Budsjett

Du kan betale per klikk (CPS), per 1000 visninger (CPM) eller per engasjement (Likes, delinger etc.).

Prisen du betaler styres av flere faktorer og en av dem er hvor relevant annonsen din er (RS – Relevance score), god målretting (Segmentering) gir bra deg relevans og lavere pris.

google map