L

Ønsker du å
motta nyhetsbrev fra oss?


Registrer din e-postadresse og klikk send, eller kontakt oss på post@seria.no eller telefon 21 69 00 00 

Meld deg på vårt nyhetsbrev:

  • Markedsføringspakker
w

Content marketing Norge: Eksempler og tips du trenger

Vil du bli synlig og lykkes med Content marketing i Norge? Hva er content marketing? Vi gir deg eksempler og tips du trenger. Hvis du ønsker kan vi også gjøre jobben for deg!

19.06.201811:21 Tommy Børli

Eksempler på content marketing som virker

Gå til søkemotoren Google.

Skriv: hjemmesider små bedrifter i søkefeltet

I resultatet (under betalte annonser) ser du en artikkel fra vår hjemmeside www.seria.no

Voila! Dette er content marketing i et nøtteskall..

Gjør et hvilket som helst søk på Google og du vil finne mange eksempler på bedrifter og aktører som benytter content marketing for å skape effekt.

Hva er det du ønsker å bli synlig på?

Content marketing i Norge hva er viktigst? Hva trenger du?

Det er 3 viktige ting som vinner mest frem på content marketing:

  1. Godt innhold
  2. Godt innhold
  3. Godt innhold

Hva koster content marketing?

Det kommer ann på hva du skal få til.

Man kan også tenke på hva det koster å ikke drive med content marketing. Salg du går glipp av, leads som går tapt og så videre.

Det er vanskelig å svare riktig på dette spørsmålet fordi content marketing er omfattende og kan involvere mange teknikker, kanaler og typer innhold.

Eksempelvis betaler en kunde i snitt kr 5 000,- for at vi, Seria AS, lager en artikkel som har potensiale til førstesidesøk på Google og vi klarer det i 99 % av tilfellene.

Er konkurransen høy må vi trykke på enda mer.

Skal du markedsføre deg med innhold på Youtube bør du påregne enda større utgifter.

I bransjen er det sagt at man bør påregne ca 10 timer arbeid for å lage et godt innhold/artikkel.

Men hva er godt innhold? Tips til hva du må prioritere

Vel det er veldig mange elementer som kan bidra til godt innhold. Vi kan nevne noen tips:

  • Tekst
  • Illustrasjoner
  • Bildebruk
  • Videobruk
  • Teknikker
  • Metodikker
  • Triks

Google og andre søkemotorer har regler på hva de krever og legger vekt på. Bli gjerne kjent med disse på egen hånd.

Analyser og forarbeid

I prosessen med søkeordarbeidet vil man analysere og gjøre en innsats for å kartlegge mulighetene du har, konkurrentenes posisjoner og kvalitet.

Dette kan spare deg for mye tid og frustrasjon

Man vil øke tryggheten for at innsatsen skal gi den effekt du er ute etter med minimal innsats.

Man ønsker ikke å bruke tid på å skape innhold som ikke blir synlig og er bortkastet.

Hvorfor drive med content marketing?

Du skal drive content marketing for å:

  1. Øke ditt salg/synlighet
  2. Øke konvertering (Flere i % kjøper)
  3. Øke din autoritet

Det er selvsagt mange flere eksempler og tips men disse er noen av de viktigste.

Hva er definisjonen på content marketing?

Content marketing eller innholdsmarkedsføring handler om å skape og spre verdifullt innhold. Som igjen medfører effekt i form av økt salg, økt besøk, bedre ranking på søkemotorer og så videre.

Innholdsmarkedsføring er en markedsstrategi som handler om å skape og å distribuere relevant og verdifullt innhold for å tiltrekke og engasjere en tydelig målgruppe.

Les gjerne om content marketing her: Link til Content marketing - innholdsmarkedsføring på Wikipedia

Markedsføringsmetoden innholdsmarkedsføring virker

Som markedsføringsmetode er content marketing bevist og vedtatt. Det gir også flere effekter en for eksempel outbound marketing der du betaler for å være synlig. Content marketing er ofte rimeligere enn andre markedsføringsmetodikker.

Tipsene du trenger for å komme i gang

Skal man holde på med content marketing i Norge så er kanskje det viktigste at man forstår og skjønner hva det handler om fordi:

  • Man sparer tid
  • Man vet hva man kjøper/investerer i
  • Du bruker ressursene på riktig sted

La oss innse at det er nærmest ubegrenset hva man kan skrive og legge ut innhold om. Det er derfor viktig at man er veldig bevist på hva man legger innsatsen i.

En annen erkjennelse er jo at:

Man har ikke ubegrenset tid og ressurser

Den beste måte å lære dette på er å jobbe nært med noen som kan dette.

Samlingskurs og forelesninger i Norge, er etter vår erfaring, mindre egnet for å tilegne seg konkret kunnskap om hvordan man faktisk gjennomfører innholdsmarkedsføring.

Selv foretrekker vi å arbeide nært med deg. Fordelene er blant annet at:

  • Du forstår arbeidet som blir gjort
  • Du kan raskt sjekke opp kvalitet
  • Du unngår dårlig håndverk

Og vi som leverandør unngår å bruke unødvendig tid.

En god hjemmeside er veldig viktig

De fleste publiseringløsninger lar deg legge ut innhold og fungerer greit. Men skal du publisere innhold ofte så er det viktig å ha en rask løsning som gjør det enkelt.

Du kan lese mer om hjemmesider på vår blogg: Link til artikkel om hjemmesider på Seria sin blogg


Hva er essensen i innholdsmarkedsføring? 

Jo det er søkeordarbeidet!

Uten et godt søkeordarbeid famler man mer eller mindre i blinde.

Hva er vel verre enn å lage et meget godt innhold for så å oppdage at det ikke gir noe som helst effekt?

Søkeordarbeidet består kort fortalt om å analysere seg frem til søkeord man er rimelig sikker på skal gi effekt.

Gulroten er at godt søkeordarbeid skaper bedre effekt.

Et poeng til før du gjør noe annet

Husk at posisjoner du tar varer ikke for evig. Neste måned kan det være at andre har tatt nye posisjoner. Med andre ord:

Content marketing - innholdsmarkedsføring er langsiktig markedsføringsmetode

Trenger du hjelp til din Content marketing?